در مورد مونوریل بیشتر بدانیم PDF چاپ نامه الکترونیک

در مورد مونوریل بیشتر بدانیم :

    مونوریل قطار شهری است که روی تک ریل حرکت می کند و برای جابجایی مسافر در شهر ها –جابجایی توریست و گردشگر در اماکن تفریحی و حمل بار در کارخانجات بویژه معادن استفاده می شود و در ابعاد و اشکال مختلف ساخته می شود .

    اختراع مونوریل در سال 1821 میلادی در اروپا به ثبت رسید و بر اساس نقشه های ثبت شده این اختراع اولین مونوریل جهت حمل آجر و موزائیک در 25 ژوئن 1825 میلادی در انگلستان مورد بهره برداری قرار گرفت .اما بهره برداری واقعی از سیستم مونوریل پس از چند دهه آزمایش و کاربرد در صنایع و معادن ،نهایتا از دهه 50 میلادی به بعد در شهرها آغاز شد و در دهه 80 و 90 میلادی به اوج خود رسید .

   از مشخصه های مثبت مونوریل می توان به عدم برخورد با ترافیک شهری و یا توقف در مقاطع خیابانها ،امکان اتوماسیون سیستم تا هراندازه ای که صلاح است – شکل ظاهری مناسب و زیبا ،هزینه ساخت هر کیلومتر از آن نسبت به مترو پائین تر –احداث در اراضی ناهموار و یا صعب العبور و با توجه به استفاده از قطعات پیش ساخته در زمان نسبتا کوتاهی پروژه به اتمام می رسد .

   کارشناسان از جمله مشخصه ی منفی مونوریل را گران بودن سیستم تغییر مسیر (سوزن) سرعت محدود مونوریل ها بویژه در انواع با چرخهای لاستیکی البته در نوع شناور یا مغناطیسی (maglev) با سرعتی بالغ بر 500 کیلومتر در ساعت گزارش شده است .

    کشورهای مختلفی از تکنولوژی مونوریل بهره می برند نظیر آلمان در شهر پرتال ،ژاپن شهر اوزاکا آمریکا شهر جکسون ویل و چین شهر شانگهای که جزء طولانی ترین مسیر قطارهای تک ریلی بطول 31 کیلومتر از مرکز شانگهای تا فرودگاه این شهر امتداد دارد .

 

 

    حال به اختصار به انواع مونوریل می پردازیم :

الف – مونوریلهای استرادل straddle

1- مونوریل با پروفیل مستطیلی فولادی :

این مونوریلها حدود نیم قرن است که مورد استفاده قرار می گیرد .نمونه ای از این مونوریل در مونترال کانادا مورد استفاده قرار گرفته است .ترن این مونوریل روی دو خط بشکل حرف I انگلیسی حرکت می کند .گیج خطوط 552 میلیمتر می باشد .

بلندی ریلهای آی شکل 553 میلیمتر و عرض آنها در بالا و پائین 210 میلیمتر می باشد .بوژیهای این سیستم چرخهای لاستیکی را که از باد پر می شوند به حرکت در می آورند .همچنین از چهار چرخ برای حفظ تعادل این چرخ در طرفین خط استفاده می شود .

2- مونوریل با خط T شکل معکوس

ب – مونوریلهای معلق

1- مونوریل معلق SAFEGE : این مونوریل درون یک باکس حرکت می کند .بوژی این سیستم در داخل باکس ،از شرایط محیطی مانند برف ،باران حفاظت می شود .برق مورد نیاز این سیستم از ریل سوم تغذیه می شود .این مونوریل در پاریس بکار گرفته شده است .در صورت پنچر شدن چرخهای فولادی اضطراری استفاده می شود .

2- مونوریل معلق با تیر I شکل :

   این مونوریل مرسوم ترین نوع مونوریل در جهان می باشد .آمریکا در شهر نیویورک از این نوع مونوریل استفاده می شود .

3- مونوریل معلق با فلنج جفت double flanged :

   این مونوریل دارای دو فلنج می باشد که یک موتور الکتریکی آنها را بحرکت در می آورد .این مونوریل در سال 1901 افتتاح و در سال 1903 بطول 13.3 کیلومتر و به تعداد 20 ایستگاه مورد بهره برداری قرار گرفته است. واگنها همانند پاندول ساعت تا 15 درجه می توانند نوسان داشته باشند .هر واگن دارای دو بوژی (دستگاه ترمز ) می باشد و هر بوژی دارای دو چرخ فلنجی می باشد که دارای یک موتور است که عملیات انتقال قدرت به چرخها را توسط یک چرخ زنجیر انجام می دهد . ظرفیت حمل روزانه مسافر این مونوریل 45 الی 50 هزار نفر در روز می باشد .

ج – مونوریلهای خاص

1- مونوریل با تیر طره دار highroad :

   این مونوریلها دارای چرخهایی در کنار می باشند .این مونوریلها در حال طی مراحل تحقیقاتی خود می باشند و دو شرکت futrex و otg از سازندهای این نوع مونوریل به شمار می روند .

2- مونوریل شناور مغناطیسی magler

    مونوریلهایی با سرعت بالا که بر پایه شناور مغناطیسی کار می کنند . سالهاست که در حال طی مراحل تحقیقاتی خود هستند .این مونوریلها دارای سرعت و پایداری بالایی هستند و در زمان حرکت تماس با ریل ندارند و در واقع در حال پرواز در نزدیکی زمین هستند .شهر شانگهای چین از این نوع مونوریل بهره می برد .

مزایا و معایب مونوریلها :

الف – مزایای مونوریلها :

- نیاز به فضای کمتر نسبت به روشهای مرسوم حمل و نقل ریلی (بر حجم ترافیک نمی افزاید )

- بدلیل استفاده از چرخهای لاستیکدار حرکت ارام و کم صدا تری دارند .

- مونوریلها فراز و فرودها و مسیرهای منحنی شکل را سریعتر طی می کنند

- مونوریلها بخصوص نوع استرادل ،بیشترین ایمنی را دارند ،زیرا احتمال خروج از خط بسیار کم است .

ب- معایب مونوریلها :

- بدلیل مرتفع بودن نیاز به تجهیزات برای بالا و پائین آوردن مسافران می باشد

- ارتباط دادن این سیستم با سایر سیستمهای مسافربری محدود می باشد .

- انجام عملیات تعویض خط در هوا ،از یک تیر معلق به تیر معلق دیگر نیاز به یک طراحی دقیق دارد .

- در حالت اضطراری نمی توان مسافران را سریعا از مونوریل خارج نمود .برخی از مونوریلهای معلق جدید دارای سرسره در طرفین برای خروج اضطراری می باشد .

در این قسمت می توانید لیست اسامی مونوریلهای اروپا ،آمریکا و آسیا را برداشت نمائید .لطفا اینجا کلیک کنید .

                                                    عکس اول               عکس دوم 

نظر
افزودن جدید جستجو
+/-
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
آدرس سایت:
عنوان:
UBBCode:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
 
لطفا کد آنتی اسپم نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.

توسعه و پشتيباني کامپوننت نظردهي بر مطالب توسط گروه سروش مهر - http://www.smcms.ir"

 

Powered by SMCMS